Vælg en side

Prøv at forebygge mod smerter i ryggen snarere end at lindre

Har du smerter i ryggen eller har du tendens til at få ondt i ryggen, så læs med her! I denne artikel får du tips og tricks til hvordan du nogle gange ville kunne omgå ondt i ryggen. Denne tekst er ikke en akademisk artikel, men snarere husråd og udtryk for god snusfornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Tips og tricks mod rygsmerter

De følgende forslag kan være en god ide at gøre ved smerter i ryggen:

  • Bevæg dig mere normalt i din fritid
  • Bevæg dig mere på dit arbejde – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde en rigtig god løsning (find mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  • Styrk dine rygmuskler – læs mere om træning af ryg her hos Sundhed.dk
  • Styrk dine mavemuskler – det kan også forebygge mod hård mave
  • Styrk din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Det kan du blandt andet gøre med her
  • Løft ordentlig med din ryg – Det kan du læse mere info om her hos HK
  • Lav muskelpumpeøvelser
  • Bevæg dig mens du sidder ned læs mere her hos DR og Guiden til ergonomiske kontorstole – hold dig for guds skyld fra billige kontorstole a la dem her

En stiv ryg er en klar besked til dig som du skal bruge

Hvis du mærker en stiv ryg så skal du være opmærksom på kommende rygsmerter. Det er et meget kraftigt tegn, hvis du begynder at få stiv ryg. Hvis du håndterer situationen ordentligt og laver øvelserne på den her side. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er du i tvivl om hvordan du skal håndtere din ryg, stivhed og eventuelle smerter, så kontakt din fysioterapeut eller ergoterapeut. De har en uddannelse og erfaring i at hjælpemed ryggen og hvad der ellers kunne være galt.

Vi anbefaler i øvrigt du også tager et kig på følgende sider: